Jak je možné žádat

Následující řádky obsahují kompletní návod, jak žádat o podporu z programu Zelená úsporám před realizací opatření, které má být podpořeno. Týká se tedy žadatelů, kteří opatření ještě nedokončili. O podporu můžete samozřejmě žádat také po realizaci opatření, a to na investice, které splňují podmínky programu a byly dokončeny po 1. dubnu 2009, u panelových domů po 1. září 2009. V tomto případě doložíte všechny požadované dokumenty najednou při podání žádosti.

1. Najděte si odborníka na zpracování projektu

Odborník vám poradí, zda vámi plánované opatření má šanci splnit podmínky programu, zpracuje vám projekt a takzvané energetické hodnocení a pomůže s vyplněním krycího listu technických parametrů k žádosti (více informací k projektové dokumentaci naleznete zde). Tohoto nepostradatelného odborníka najdete v databázi České komory autorizovaných inženýrů a techniků (vyhledávání zde) nebo v seznamu České komory architektů (vyhledávání zde). Na zpracování projektu i potřebných výpočtů (tedy energetického hodnocení) můžete také zažádat o podporu, a to až ve výši 20, respektive 40 tisíc korun. Podrobnější informace o podpoře na projekt naleznete zde.

2. Vyberte si dodavatele a výrobek

Vámi vybranou investici musí provést firma zařazená v Seznamu odborných dodavatelů. Výrobky či technologie, které chcete použít, musejí být zaregistrovány v Seznamu výrobků a technologií. Oba seznamy byly vytvořeny pro účely programu Zelená úsporám a jsou zveřejněné na jeho webových stránkách (Seznam odborných dodavatelů, Seznam výrobků a technologií). Pokud si z jakéhokoliv důvodu chcete vybrat firmu, která v seznamu není, požádejte ji, aby se nechala do seznamu zapsat. Totéž platí pro výrobky a technologie, které může do seznamu nechat zaregistrovat výrobce nebo dovozce. Je to jednoduché a bezplatné.

Tyto požadavky na dodavatele, výrobky a technologie neplatí pro výstavbu domu v pasivním standardu, tudíž v případě žádosti v oblasti B. Zde je rozhodující, aby dům splňoval požadované technické parametry, které jsou specifikovány v příloze č. I/12 směrnice MŽP č. 9/2009, kterou naleznete zde.

3. Vyplňte žádost o podporu

Formulář získáte na každém krajském pracovišti Státního fondu životního prostředí ČR (SFŽP) - přehled krajských pracovišť zde - nebo si  ho můžete stáhnout zde. Fyzické osoby nepodnikající mohou formulář získat také na pobočkách bank, které jsou do programu zapojeny - přehled zde. Žádost vyplníte bez problémů sami. Spolu se žádostí je třeba přiložit vyplněný formulář krycího listu, ve kterém se vyplňují technické údaje. Jeho zpracování je o něco složitější, proto jej vyplňuje vámi vybraný odborník s autorizací (nejlépe zpracovatel odborného posudku - viz krok číslo jedna). Vzorově vyplněné krycí listy pro jednotlivé oblasti podpory najdete v rubrice dokumenty pro žadatele zde. Krycí list  pro oblast C (Využití obnovitelných zdrojů energie pro vytápění a přípravu teplé vody) s instrukcemi, jaké údaje se mají vyplňovat, si můžete prohlédnout zde.

Pro větší přehlednost jsme pro vás také připravili seznam příloh, které budete přikládat spolu s vyplněnou žádostí.

4. S vyplněnými formuláři přijďte
na krajské pracoviště SFŽP, či do banky

Pro fyzické osoby nepodnikající platí, že s krycím listem a projektem včetně odborného posudku v oblastech A a B musejí nejprve navštívit krajské pracoviště SFŽP (KP) - přehled krajských pracovišť zde. Tam předložené dokumenty posoudí a potvrdí. Krajské pracoviště vás poté vyzve, abyste si posouzené dokumenty vyzvedli. Pokud v nich budou chyby, pracovníci KP vám poradí, jak je odstranit. K posouzeným dokumentům přidáte vyplněnou žádost včetně ostatních požadovaných příloh a předáte je pracovníkovi ve vybrané bance, čímž se podání žádosti završí. Při podávání žádosti o podporu v oblasti C je postup jednodušší - všechny dokumenty najednou předložíte pouze v bance (přehled zde). Naopak fyzické osoby podnikající a právnické osoby musejí žádost včetně projektu a všech příloh odevzdávat výhradně na krajském pracovišti SFŽP.

5. Přibližně do 10 týdnů od podání žádosti
obdržíte vyrozumění o poskytnutí podpory

Vyrozumění bude kromě jiného obsahovat číslo žádosti a maximální částku, kterou můžete získat. Pokud se při samotné realizaci opatření neodchýlíte od původního záměru a uděláte vše správně, není důvod, abyste nedostali plnou dotaci. Musíte však počítat s tím, že poskytovaná částka podpory nemůže překročit výši investičních nákladů. S realizací investice samozřejmě nemusíte čekat deset týdnů, můžete začít třeba ihned po podání žádosti. Naopak od data, kdy vám bude doručeno vyrozumění, s investicí příliš dlouho otálet nemůžete. Na provedení plánovaného opatření máte od data vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory tyto lhůty: 9 měsíců v oblasti opatření C, 18 měsíců v oblasti A a 24 měsíců v oblasti B. Když vám budou přiznány dotace v kombinaci dvou oblastí, vždy se řiďte tou delší lhůtou.

6. Prokažte ukončení realizace opatření

Po dokončení investiční akce zajděte do banky (přehled zde), kde se prokážete vyrozuměním o poskytnutí podpory, předložíte faktury s tzv. položkovým rozpočtem a potvrzením o jejich zaplacení a doložíte, že realizace projektu byla dokončena (informace o náležitostech faktury zde). Jak? Předložíte buď kolaudační souhlas, nebo oznámení o užívání stavby, nebo předávací protokol, anebo protokol o uvedení zařízení do trvalého provozu. Fyzické osoby podnikající a právnické osoby s fakturami a dalšími výše uvedenými doklady do banky nemusejí. Všechny dokumenty předkládají přímo na krajském pracovišti SFŽP (přehled zde).

Pokud jste osoba podnikající v oblasti bydlení (podnikatel, firma či obec pronajímající byty, ale také bytové družstvo nebo SVJ), pak se vás týká problematika tzv. veřejné podpory. Při podání žádost jste museli předložit požadované dokumenty k veřejné podpoře. Nezapomeňte, že i po realizaci opatření jste zodpovědní za jejich správnost a aktuálnost. Jestliže v průběhu realizace opatření došlo k nějakým změnám, jste povinni je příslušnému krajskému pracovišti nahlásit.

Pro všechny žadatele platí, že ukončení realizace opatření dokládají na stejných pracovištích banky nebo SFŽP, kde žádost podávali. Pro oblast B je povinný ještě protokol o provedení tzv. blower-door testu. 

7. Zhruba do dalších čtyř týdnů
vám bude doručena smlouva ve třech vyhotoveních

Všechny tři kopie smlouvy podepište. Jeden podpis nechte úředně ověřit notářem. Dvě kopie smlouvy (jednu s ověřeným podpisem) zašlete Státnímu fondu životního prostředí ČR (přímo na odbor GIS) - kontakt. Podpora pak bude přibližně do měsíce převedena na váš účet, jehož číslo jste uvedli v žádosti. Ale pozor! Nezapomeňte, že musíte být majiteli účtu, na který mají peníze přijít.

 
 

 

 

  • Základní členění programu

    Program je členěn do tří základních oblastí podpory.
  • Kdo může žádat o podporu

    Oprávněnými žadateli o o podporu jsou vlastníci a stavebníci rodinných a bytových domů, kteří dům využívají k bydlení nebo k poskytování bydlení třetím osobám.
  • Jak je možné žádat

    Následující řádky obsahují kompletní návod, jak žádat o podporu z programu Zelená úsporám před realizací opatření, které má být podpořeno. O podporu můžete samozřejmě žádat také po realizaci opatření, a to na investice, které splňují podmínky programu a byly dokončeny po 1. dubnu 2009, u panelových domů po 1. září 2009.